Wikia

Kraina lodu Wiki

Elsa

Komentarze123
70stron na
tej wiki
Ja wolę zostać tutaj. Sama. Tutaj mogę być sobą... Nikogo nie krzywdząc.

—Elsa, do Anny w Lodowym Pałacu

Królowa Elsa
ElsaArtykuł.png
Informacje
Płeć Kobieta
Wiek 21 lat
Status Żyjąca
Lokalizacja Arendelle

Lodowy Pałac Elsy

Rodzina
Matka Królowa Arendelle
Ojciec Król Arendelle
Rodzeństwo Anna
Szczegóły
Debiut Kraina lodu
Dubbing oryginalny Idina Menzel
Dubbing polski Lidia Sadowa
Elsa to jedna z głównych bohaterów filmu animowanego Kraina lodu. Jest starszą siostrą księżniczki Anny i pierwszą w kolejce do tronu Arendelle, do chwili, gdy jej moce lodu i śniegu doprowadziły do tego, iż stała się słynną Królową Śniegu, władczynią zimy. Głosu użyczyła jej Lidia Sadowa, a śpiewem zajęła się Katarzyna Łaska, w oryginale zaś wyraża ją Idina Menzel.

OpisEdytuj

Oficjalna biografiaEdytuj

"Z zewnątrz Elsa sprawia wrażenie bardzo opanowanej, ale w rzeczywistości żyje w wielkim strachu, gdyż skrywa ogromną tajemnicę – urodziła się ze zdolnością tworzenia lodu i śniegu. Jest to niezwykle piękna, ale i niebezpieczna umiejętność. Elsa, prześladowana przez wspomnienia o swej młodszej siostrze, Annie, która omal nie zginęła w wyniku działania tej mocy, żyje w odosobnieniu i spędza czas na spacerach, które pomagają jej poskromić drzemiącą w niej siłę. Pewnego dnia stłumione emocje uwalniają tę magiczną moc i sprowadzają do królestwa niekończącą się zimę. Elsa obawia się, że zamieni się w potwora i że nawet siostra nie będzie w stanie jej pomóc."

OsobowośćEdytuj

Jako królowa, Elsa jest spokojna, wyniosła i stara się być opanowana. Kiedy była młodsza, starała się jak najbardziej troszczyć o siostrę i chociaż była bardziej odpowiedzialna, zwykle była chętna do zabaw. Jednak odkąd jej magia prawie spowodowała śmierć siostry, żyła w strachu i zbyt dużych nerwach, by rozwijać swoje moce. W rezultacie, Elsa została odizolowana od wszystkich, na których jej zależy, w tym także od Anny, z lęku, iż może ich skrzywdzić i postanowiono, aby dziewczyna nikomu nie ujawniała sekretu o magicznych mocach. Jednak pod wpływem strachu lub wywieranej presji, Elsa traci kontrolę nad magią.

Elsa jest wrażliwa w stosunku do innych ludzi i ich dobra, przez co zawsze czuła, że musi trzymać się od nich z daleka, aby nie wyrządzić im żadnej krzywdy. Czuła także, że nie może w pełni dobrze rządzić królestwem izolując się od jego mieszkańców, choć starała się jak najbardziej mogła ukrywać swoje niebezpieczne zdolności. Była to bezpośrednia przyczyna odcięcia się od młodszej siostry, ponieważ Elsa musiała panować nad emocjami, ale kiedy Anna była w pobliżu, coraz bardziej je pobudzała. Młodsza księżniczka straciła swoje magiczne wspomnienia z Elsą, co jeszcze bardziej osłabiło więź sióstr. Starsza księżniczka uważała również, że nie jest częścią Arendelle, ponieważ widziała w sobie tylko niszczycielskie strony.

Mimo strachu, Elsa naprawdę troszczy się o swoją rodzinę i królestwo, które zdaje się być dla niej czymś więcej niż tylko miejscem, jako że była przerażona, kiedy zdała sobie sprawę, iż pogrążyła je w wiecznej zimie, kiedy to starała się jak najbardziej je ochronić przed niebezpieczeństwem. Ale ze względu na działanie jej magii, Elsa nie chciała konfrontować się z tym, co spowodowała, ponieważ zawsze wierzyła, że potrafi tylko stworzyć zimę, nie ją odwracać.

Jednak na własnowolnym wygnaniu, Elsa ujawnia prawdziwą wolną siebie. Bez stresu i strachu przed zranieniem innych, jest silna i pozbawiona lęku, jednak aura elegancji nadal ją otaczała. Wyposażona w poczucie wolności, jest pewna swych umiejętności, pozwalając im poruszać się z gracją i pięknem, a jednocześnie już dłużej nie martwi się i nie obawia o swoje dotychczasowe ograniczenia. W tym czasie, Elsa dowodzi, że jest silną młodą kobietą, pragnącą być z daleko od tego, do czego była chowana od dziecka, nawet odrzucając stanowisko królowej Arendelle dla własnej wolności.

Chociaż unikała Annę przez większość swojego dotychczasowego życia, Elsa chętnie wymieniła z nią parę zdań na balu, nawet sprytnie namawiając Arcyksięcia von Szwądękaunta do tańca z siostrą, pokazując w ten sposób swoją bardziej figlarną i zabawną stronę.

Jednakowoż najsilniejszą częścią Elsy jest jej miłość do siostry, cecha, która daje dziewczynie ostateczną motywację do uratowania Anny. Mimo, że czuje się odpowiedzialna za chaos przez nią wywołany, więź dzielona między Elsą a Anną jest silniejsza, niż ona sama wie, co przypomina jej, iż tak na prawdę jest jeszcze osoba, która o nią dba i troszczy się. Poprzez tę miłość, Elsa znajduje silniejszą kontrolę nad swymi mocami po to, by uratować tych, na których jej zależy. Odtąd Elsa przeciwstawia się strachowi i uczy się, jak używać mocy dla dobra, a nie z braku równowagi. W ten sposób zyskała kontrolę nad czarami.

Gdy Elsa zaczyna kontrolować swoje moce, jej osobowość po raz kolejny staje się ciepła i zabawna, gdy to chętnie bawi się z siostrą i przyjaciółmi na lodowisku. Nawet stara się nauczyć siostrę łyżwiarstwa bez obaw o zranieniu jej.

WyglądEdytuj

Elsa jest uderzająco piękną, młodą kobietą. Posiada platynowe włosy i niebieskie oczy. Ma bladą cerę z lekkimi piegami. Jest wysoka i ma szczupłą sylwetkę. Posiada także twarz swojej matki, urodziła się uderzająco podobna do Królowej, aczkolwiek o innym kolorze włosów.

Przed zostaniem Królową Śniegu ubierała się podobnie do swojej siostry. Nosiła purpurową pelerynę, a jej sukienka była koloru ciemnego turkusu. Posiadała gorset w tym samym kolorze z czarnymi rękawami. Włosy spinała w tylny, skomplikowany kok. Nosiła także rękawiczki, by jak najbardziej ukryć swe moce.

Po ujawnieniu magii, Elsa zaczęła nosić boczny warkocz przeplatany kawałkami lodu i płatkami śniegu. Nosi krystalicznie błękitną suknię z lekko przezroczystymi rękawami. Posiada również przezroczystą pelerynę pokrytą płatkami śniegu.

Moce i umiejętnościEdytuj

Elsa posiada całkowitą kontrolę nad żywiołem lodu i śniegu. Dzięki swoim umiejętnościom, z którymi się urodziła, może wyczarować rozmaite rzeczy, od przelotnych opadów śniegu, aż do potężnych śnieżyc. Jej moce są uwalniane przez dłonie, jednak kontrolowane emocjami. Kiedy jest szczęśliwa i spokojna, potrafi w pełni kontrolować swoją magię, lecz jeżeli jest zestresowana albo przestraszona, traci kontrolę i powoduje to duże szkody dla otaczających ją ludzi. Kiedy opłakiwała śmierć swoich rodziców, wszystkie kawałki śniegu w jej pokoju były unieruchomione w powietrzu, zupełnie tak, jakby czas się zatrzymał.

Już w wieku ośmiu lat potrafiła zaczarować całą salę balową w zimową krainę zabaw. Jest w stanie wyczarować zaczarowane bałwanki, zarówno małe, jak i duże, lodowe budynki, takie jak jej pałac, przerażające śnieżyce i tym podobne. Co ciekawe, prawie cała jej istota może wyczarować lód i śnieg, przykładowo kiedy weszła na wodę po nieudanym przyjęciu, od razu zamarza, zaraz po dotknięciu jej stopą.

Magia Elsy jest najbardziej eksponowana podczas jej piosenki Mam tę moc, kiedy to w końcu uwalnia się od strachu i stresu, co pozwala się jej "wyszaleć". W efekcie stworzyła pałac, schody ze śniegu, Olafa, a także swą lodową sukienkę, która prawdopodobnie chroni ją przed chłodem.

Na początku filmu Elsa nie boi się używać swoich mocy , śmiało bawi się z siostra tworząc lodowe zaspy , bałwana. Wszystko zmienia wypadek. Król postanowił chronić Elsę przed światem i próbować pomóc jej w okiełznaniu mocy. Uczył ją , aby nikt o tym nie wiedział oraz by pamiętała o noszeniu rękawiczek do czego z czasem przywykła. Największym wyzwaniem dla niej była koronacja na której musiała wziąć w ręce berło oraz złote jabłko. Widać było , że w tym momencie Elsa jest bardzo zdenerwowana i co chwile patrzy na ręce.

Kraina loduEdytuj

Elsa urodziła się jako pierwsza córka dwóch władców Arendelle. Trzy lata po narodzeniu doczekała się młodszej siostry, Anny. Obie dziewczynki były ze sobą bardzo zżyte, a młodsza siostra wiedziała o umiejętnościach starszej. Uwielbiały się razem bawić, głównie lepić bałwana. 

Przez pewną przygodę w młodości, Elsa została odizolowana od świata zewnętrznego. Stało się to pewnej nocy. Elsa śpi w ogromnym łożu, lecz nagle budzi ją Anna. Prosi ją również, by się z nią pobawiła. Elsa odmawia, lecz słysząc, że siostra proponuje jej ulepienie bałwana, szybko wstaje i razem z Anną biegnie do głównego pokoju, który szybko zostaje zamieniony w lodową krainę na pośrednictwem magii. Na początku siostry lepią małego bałwana. Niestety Anna zbytnio nadużywa mocy starszej siostry i zaczyna skakać po wyczarowywanych przez Elsę lodowych blokach. Elsa wywraca się na lodzie, lecz zdąża strzelić śnieżnym promieniem. Lodowy promień nie wyczarowuje jednak kolejnego bloku, ale trafia w głowę młodej księżniczki, zostawiając na jej włosach platynowe pasemko, które pozostaje jej na całe życie. Elsa zrozpaczona woła rodziców, którzy postanawiają pójść po pomoc do trolli. Wódz trolli, Bazaltar, decyduje się na usunięcie magii ze wspomnień Anny. Rodzice postanawiają odizolować Elsę od świata zewnętrznego, by ta nauczyła się kontrolować swoje moce. 

Od tej pory siostry straciły ze sobą kontakt. Anna starała się porozmawiać z swoją siostrą, lecz nigdy jej się to nie udawało. Sytuację przedstawiającą relacje sióstr wspaniale przedstawia piosenka "Ulepimy dziś bałwana?".

Później rodzice rodzeństwa wyjeżdżają statkiem w interesach. Niestety burza powoduje zatonięcie statku, a tym samym śmierć władców Arendelle. Obydwie dziewczyny bardzo przeżywają śmierć rodziców. Anna ponownie próbuje nawiązać jakiś kontakt z siostrą, lecz nie udaje jej się to. Zostaje to przedstawione w trakcie piosenki "Ulepimy dziś bałwana?". 

Kilka lat później po osiemnastych urodzinach Anny, nadchodzi uroczystość otwarcia bram i koronowania Królowej Elsy, przedstawiona w piosence "Pierwszy raz jak sięga pamięć". Anna przed koronacją zapoznaje miłego księcia Hansa w którym się zakochuje. Nadchodzi upragnione otwarcie bram. Mimo obaw Elsy, koronacja idzie gładko. Potem, przychodzi czas na zabawę. Elsa pragnie polepszyć jej relacje z siostrą i rozmawia z nią. Anna śpiewa później z Hansem piosenkę "Miłość stanęła w drzwiach". Podczas piosenki, książę oświadcza się Annie. Kiedy młodsza siostra prosi Elsę o błogosławieństwo, Elsa odmawia. Anna wszczyna kłótnię, co kończy się ukazaniem na świat dzienny magii Królowej Elsy. Królowa zostaje odrzucona przez mieszkańców, a książę Weseltonu pierwszy nazywa ją wiedźmą i potworem. Elsa bojąc się, że zrobi komuś krzywdę, ucieka na północ, w góry.

Na miejscu Elsa w końcu może spokojnie użyć swoich mocy, będąc pewna, że nikt nie będzie miał z tego powodu do niej żalu. W tym celu śpiewa piosenkę "Mam tę moc", gdzie przedstawia swoje uczucia. Elsa buduje wtedy swój lodowy pałac i w końcu staje się wolna i niezależna. Od tej pory, mieszkając w pałacu i rozwijając swoje moce nie wie o śnieżycy, którą sprowadziła na swoją rodzinną krainę.

Tymczasem Anna wyrusza na wyprawę, by odnaleźć swoją siostrę. Podczas niej spotyka Kristoffa oraz jego lojalnego towarzysza - renifera Svena, który choć zachowuje się jak pies ma naprawdę wielkie serce.

Tymczasem koń młodej księżniczki dociera sam do Arendelle (początkowo Anna jechała na koniu, lecz przez pewien wypadek koń się spłoszył), którą w tym czasie włada książę Hans. Hans postanawia odnaleźć ukochaną.

Anna dociera do swojej siostry, gdzie konfrontuje się z nią. Elsa mimo próśb siostry nie chce się z nią pogodzić. Przedstawia to w repryzie piosenki "Pierwszy raz jak sięga pamięć". Elsa nagle straciła kontrole nad mocą i niechcący trafia młodszą siostrę lodową drzazgą. Nieświadoma niczego Elsa wyczarowuje Puszka, by ten wyrzucił nieproszonych gości oraz bronił jej rezydencji.

Kiedy Anna zaczyna się czuć coraz gorzej, jej lojalny towarzysz podróży zabiera ją do swojej przyszywanej rodziny. Tam Bazaltar mówi, że księżniczkę może uratować jedynie dowód prawdziwej miłości. Kristoff postanawia więc zabrać Annę do Hansa, by ten ją pocałował i odczarował.

W międzyczasie Hans razem z wojskami atakuje pałac Elsy. Elsa zła na wszystkich prawie zabija dwóch łuczników. Żołnierze strzelają w nią, lecz ostatecznie ratuje ją Hans, który kieruje grot w górę. Niestety ten wystrzela co powoduje spadnięcie gigantycznego żyrandola. Na szczęście Elsa jedynie mdleje.

Królowa budzi się w więzieniu z którego szybko się uwalnia i ucieka. Anna tymczasem dociera do Arendelle i prawie zostaje pocałowana przez ukochanego, lecz Hans wyznaje jej, iż tak naprawdę nigdy jej nie kochał, lecz chciał zdobyć Arendelle. Na szczęście ratuje ją Olaf i pozwala się jej uwolnić.

Przed miastem Kristoff zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę kocha Annę. Biegnie jej również na pomoc. Na miejscu Hans wmawia Elsie, że zabiła młodszą siostrę, swoją mocą. Ta prawie daje się zgładzić, lecz ratuje ją Anna, ostatecznie zamieniając się w lodowy posąg.

Elsa pełna żalu przytula Annę, a magia miłości pozwala jej odczarować młodszą siostrę i przywrócić Arendelle upragnione ciepło. Siostry godzą się, ostatecznie przywracając swoje dobre relacje.

Na sam koniec podczas epilogu okazuje się, że mieszkańcy zaakceptowali magię Elsy i nawet ją polubili. Elsa wyczarowuje lodowisko, gdzie mieszkańcy jeżdżą na łyżwach. Następnie, uczy swoją siostrę jeździć na łyżwach.

PiosenkiEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Jennifer Lee ogłosiła oficjalnie, że Elsa ma 21 lat.
  • Mimo powszechnego przekonania, że Królowa Śniegu jest zła, Elsa jest pozytywną postacią.
  • Początkowo, Elsa miała być główną bohaterką, która jest oschłą królową usuwającą każdego, kto wchodzi jej w drogę. Miała być osobą chcącą samotności, lecz miała zostać "złagodzona" przez dobrego człowieka.
  • Włosy Elsy są koloru platynowego, lecz brwi są w barwie brązu, co może oznaczać, że gdyby nie posiadała magicznych mocy miałaby ten sam kolor włosów, co jej matka. Co ciekawe, na niektórych szkicach koncepcyjnych Elsa miała krótkie czarne włosy.
  • Postać Elsy jest oparta na dwóch postaciach z baśni Andersena: Kaju i Królowej Śniegu. Ze względu na to, że tytułowa Królowa Śniegu jest główną antagonistką, na długo przed premierą filmu fani wierzyli, że Elsa przejmie rolę czarnego charakteru. Jednakże jej rola w filmie stała się bliższa postaci Kaja. Co ciekawe, w niektórych przekładach baśni Kaj i Gerda (postać na której oparta jest Anna) byli rodzeństwem.
  • Pod koniec filmu Elsa wręcza Annie w prezencie parę łyżew. Jest to nawiązanie do baśni o Królowej Śniegu, w której władczyni obiecała Kajowi nowe łyżwy w zamian za ułożenie dla niej układanki z bryłek lodu.

GaleriaEdytuj

Żeby zobaczyć galerię zdjęć tego artykułu, kliknij tutaj.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Elsa

  • Elsa

    50 wiadomości
    • No dobra...wszyscy kochają Elsę ale moglibyście napisac za co? Ja kocham jej mroczną stronę, tą nad którą traciła kontrolę i ujawnia...
    • Ja za to, jaka jest. Za jej charakter :D
  • Czy tylko ja uważam że oni powinni być razem

    200 wiadomości
    • Kocia16 napisał(a):KatHer(i)Na napisał(a):Bananowa13 napisał(a):Pewnie już wszyscy znają, ale coś dla fanów Helsy
    • Bananowa13 napisał(a):Kocia16 napisał(a):KatHer(i)Na napisał(a):Bananowa13 napisał(a):Pewnie już wszyscy znają, ale coś dla fanów Helsy

Więcej od Wikii

Losowa wiki